6x te doen in ATHENE

Ik was nog nooit in Griekenland geweest, maar afgelopen juli was het zover en ging ik met mijn vriend Floris voor een week op city trip naar Athene! De stad zelf is niet zo mooi, je moet echt naar deze stad gaan voor de geschiedenis. Als je iets meer tijd hebt is dus een combinatie van de stad met een bezoek aan een eiland het leukst denk ik. Nu heb ik een vriend die veel weet van de geschiedenis omdat hij het leuk vind hierin te verdiepen en dat maakt het voor mij extra leuk! Ik had gewoon een persoonlijke gids die alles wist van de Griekse geschiedenis en mythologie. Het is echt geen must om alles over de Griekse goden te weten, maar het was een zeer leuke toevoeging.

In dit artikel vertel ik de 6 dingen die je zeker niet mag overslaan tijdens je bezoek aan Athene. Enjoy!

• Acropolis & museum

Dit is natuurlijk de highlight van de stad, hier kun je een zeker een hele dag rondlopen. Wij waren er ’s ochtends net toen het open ging (08:00), omdat je het pantheon dan heel mooi op de foto kan krijgen zonder mensen. Daarna hebben we rustig rondgelopen en waren we er rond 14:00 uur wel klaar mee door de hitte en kregen we trek. We hadden er zeker langer rond kunnen lopen, omdat er zoveel interessant te zien is. ’s Middags zijn we naar het museum geweest waar ze veel gevonden voorwerpen vertonen. Dit maakt het beeld hoe de mensen in die tijd hebben geleefd wel compleet, maar ik vond het persoonlijk wel veel geschiedenis om dit allemaal op één dag te doen.

Hoe tof zou het zijn als de VR al zo ver was dat je gewoon een bril op kan zetten en kan zien hoe het leven zoveel jaar geleden was in zo’n stad?!

Een ticket voor 7 historische bezienswaardigheden kost ongeveer €30,-, maar voor studenten is het helemaal gratis! Neem dus zeker je studentenkaart mee. Koop dit ticket bij een andere plaats dan de Acropolis, dan kun je zo doorlopen en vermijd je de rij.

• Mouseion heuvel

Ondanks de hitte zijn we toch deze heuvel opgeklommen. In eerste instantie om naar het monument van Philopappos te gaan, maar je had ook prachtig uitzicht over de Acropolis dus we hebben hier een tijdje gezeten. Als je via de andere kant de berg afloopt kom je stukken van de muur tegen die ooit rond het centrum van Athene heeft gestaan en een paar verdwaalde blokken marmer. Hier zijn wij echt maar een paar mensen tegengekomen, ideaal dus om even de drukte van de stad te vermijden en een relaxte wandeling te maken. Uiteindelijk kom je uit bij het punt waar de Pnyx ooit was, een soort podium en ontmoetingsplek van de stad waar democratie ontstaan is. Echt gek hoever je dan teruggaat in de tijd.

• Ancient Agora

Een agora is een centrale publieke plek en een ontmoetingsplaats, het was eigenlijk een soort van dorp. Hier staat ook de tempel van Hephaestus die als enige tempel van Athene nog bijna helemaal compleet is. De agora is erg groot, maar wel heel interessant omdat je de ruines ziet van heel veel verschillende gebouwen. Natuurlijk staan er ook heel veel gebouwen niet meer, maar je leeft je wel in door de informatie die wordt gegeven. Ze hebben de stoa nagebouwd met daarin een museum waar je weer veel fondsten van de agora kunt vinden. Wij waren hier ongeveer een halve dag.

• Hippodroom

Dit is de enige bezienswaardigheid waarbij je naar een audiotour kan luisteren en daar zijn wij best wel fan van. Hier kon je helaas niet naar binnen met het combinatie ticket, maar het was wel goedkoop. De audiotour leid je helemaal over de gereconstureerde renbaan waar de eerste olympische spelen ooit zijn gehouden. In de voormalige kleedkamers lees je over alle dingen die hier zijn georganiseerd. Het heet trouwens geen Hippodroom omdat er nijlpaarden bij waren, maar Hippos betekend paarden in het Grieks.

• Plaka

Zoals al gezegd is Athene geen mooie stad opzich en je zal niet echt de sfeer proeven die je wel op de eilanden van Griekenland hebt (zegt Floris die wel op een paar eilanden is geweest). Toch is er een wijk die daar dichtbij komt en dat is Plaka. Wij gingen hier eten op de laatste avond terwijl er live werd gespeeld en we uitzicht hadden over de stad met de zonsondergang, heerlijk! Ga zeker naar Plaka om dat stukje gezelligheid op te zoeken!

De Griekse salade is vaak het goedkoopste gerecht op het menu, zeker een aanrader!

• Tempel van Zeus

Deze tempel is er bijna niet meer, maar toch is dit een bijzondere tempel. De tempel is namelijk toegwijd aan de oppergod Zeus. Omdat Zeus de oppergod is, is deze tempel waanzinnig groot. Helaas is de tempel al vrij snel na de bouw (100 jaar) verwoest door een Barbaarse invasie. Wij gingen hierheen op de eerste echte dag dat we in Athene waren en Floris heeft mij hier het verhaal van de stad uitgelegd op een bankje naast dit grote bouwwerk, dat moment was gewoon tof.

Kortom, echt een hele toffe stad met een rijke geschiedenis! Mocht je meer willen weten over Athene mag je het natuurlijk altijd vragen in de reacties hieronder.