Is een DUURZAME REISORGANISATIE écht duurzaam?

Ik ben nog steeds niet helemaal bijgekomen van de vakantiebeurs, heerlijk om vandaag even een dagje vrij te zijn. Afgelopen weekend stond ik namelijk voor Koning Aap vrijdag t/m zondag op de beurs. Ik werk hier tot 1 februari en het voelt toch een beetje dubbel dat ik wegga bij deze organisatie. Ik sta, zeker op de beurs, écht achter het merk en vind het werken bij deze organisatie eigenlijk nog te leuk om weg te gaan. Maar er zit niks anders op en ben dus op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Oke, over naar het artikel. Het klinkt natuurlijk enorm tegenstelling, duurzaamheid en reizen. De luchtvaart industrie is inderdaad helaas een van de grootste CO2 uitstoters. Ik werk inmiddels al een jaar voor deze duurzame reisorganisatie waaronder drie merken vallen: Shoestring, Koning Aap en YourWay2GO. Een van de redenen dat ik graag bij dit bedrijf wilde stage gaan lopen is ook omdat het een duurzame organisatie is en ben ook in het duurzaamheidsteam terechtgekomen.

“Sustainable tourism is tourism that takes full account of its current and future economic, social and environmental impacts, addressing the needs of visitors, the industry, the environment and host communities” – UNWTO (World Tourism Organization)

CO2 compensatie

Een paar jaar geleden gingen Shoestring, Koning Aap en YourWay2GO als een van de eerste organisaties de CO2-uitstoot van alle reizen compenseren. Het grote verschil met andere organisaties is dat er wel een knop is op de website zodat de klant extra geld betaald om de reis te compenseren, maar deze reisorganisatie vind dat het de standaard moet zijn en compenseert zonder extra kosten de volledige reis inclusief accommodatie en excursies. Dit doen we door middel van het inkopen van CO2 certificaten voor bepaalde duurzame projecten in samenwerking met South Pole.

Het Travelife certificaat

Volgens mij heeft deze reisorganisatie al sinds 2013 het Travelife certificaat. Dit is een certificaat wat je als bedrijf kan halen als je aan bepaalde eisen voldoet wat ook met doelstellingen te maken heeft. Dit moet om de twee jaar opnieuw worden behaald. Om de doelen na te streven lopen de productmanagers en touroperators één keer per jaar veel alle reizen na onder andere om te kijken of de accommodaties en excursies wel duurzaam zijn en of het duurzamer kan.

Landelijke beach clean up week

Groen op kantoor

Je moet natuurlijk bij jezelf beginnen. Daarom moet het kantoor duurzaam zijn en het personeel bewust zijn van de problemen en oplossingen. Naast dat het kantoorpand volledig geïsoleerd is, is de verlichting en het verwarmingssysteem aangepast. Daarnaast scheiden we natuurlijk het afval en staan er gewoon glazen mokken in de kast in plaats van papieren bekers. Er is een duurzaamheidsteam wat bestaat uit minstens 1 persoon van elke afdeling, waar ik ook deel van uit heb gemaakt. Wat ik erg leuk vond is met dit team activiteiten te organiseren als vegetarische lunches, vrijwilligersdagen, filmochtenden en sprekers zoals iemand van Meld Kindersekstoerisme. Door dit soort dingen te organiseren proberen we collega’s meer bewust te maken over verschillende problemen van reizen en klimaat verandering.

Lunch met vegetarische burgers

Informeren van agenten & reisbegeleiders

Het Travelife certificaat is globaal en daarom motiveren wij lokale agenten om te kijken wat er op hun gebied duurzamer kan en ook het Travelife certificaat. Daarnaast worden Nederlandse en Engelse reisbegeleiders getraind in het duurzaam gedragen op reis en hoe ze ook de groep kunnen motiveren zich duurzamer te gedragen.

Informeren van reizigers

De laatste in de rij is natuurlijk de reiziger zelf, aan wie we het product verkopen. Duurzaamheid is een woord dat steeds populairder wordt, maar heel moeilijk te verwerken is in de marketing van een bedrijf. Via de nieuwsbrief en social media plaatsen we wel eens een post, om wel te laten zien dat we ermee bezig zijn. Ook hebben we elk jaar een vaste klanten cadeau wat zeker duurzaam moet zijn. Afgelopen jaar gaven we bijvoorbeeld hervulbare Tumbler van Retulp aan alle vaste klanten en boekers.

Meer informatie over de duurzame missie van deze merken? Kijk op de website feelingresponsible.org

Het is dus heel lastig om antwoord te geven op de vraag is een duurzame reisorganisatie écht duurzaam? Ik denk dat Shoestring, Koning Aap en YourWay2GO er zeker alles aan doen om duurzaam te zijn. En natuurlijk is toerisme ook goed voor de economie in het land waar we naartoe gaan en voor het beeld wat reizigers hebben. Dus ja, volgens mij is een duurzame reisorganisatie duurzaam als hij alles doet wat in zijn macht ligt om duurzaam te zijn.

Vind jij een reisorganisatie zoals deze duurzaam?

Love, Sannah

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven